Z radością przedstawiamy Państwu najlepszą wioślarkę wśród malarzy, a może najlepszą malarkę wśród wioślarzy … Magdalena Jędrzejczyk, urodzona w Warszawie. W 2021 roku obroniła doktorat na Wydziale Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom magisterski z wyróżnieniem w 2014 r. w pracowniach prof. Krzysztofa Wachowiaka – malarstwo sztalugowe oraz prof. Edwarda Tarkowskiego – malarstwo ścienne. W 2011 r. w ramach stypendium studia na Universitat Politecnica de Valencia w Hiszpanii. Tyle tytułem wstępu. Sztukę swoją Artystka tak opisuje: Od wielu lat interesuje mnie abstrakcyjny aspekt obserwowanej rzeczywistości. Fascynuje odnajdowanie w tym co pospolite pierwiastków magicznych, rytmu, interesujących zestawień kolorystycznych. Głównym założeniem mojej pracy jest dążenie do abstrakcji poprzez wnikliwą obserwację. Rzetelna analiza i obserwacja tematu, który chce przedstawić na płótnie jest dla mnie najwłaściwszą drogą do uzyskania abstrakcji, będącej skrótem na wyrażenie całej gamy myśli i emocji. Ponadto uważam, że czułość wobec lichych, pospolitych przedmiotów odsłania ich piękno. W moich obrazach kolor pozostaje kwestią nadrzędną. Buduje przestrzeń, odrealnioną głębię, tworzy muzyczność i rytm. Balansując na granicy realizmu i abstrakcji staram się poruszyć jak najwięcej zagadnień kompozycyjnych, oddać ruch, melodię i nastrój. Zależy mi na lekkości wyrazu, za pomocą której staram się przekazać pozytywny ładunek emocjonalny każdego z obrazów. Zależy mi na oszczędności w używaniu środków plastycznych. W dużym uproszczeniu chodzi mi o to, aby powiedzieć jak najwięcej jednocześnie zużywając jak najmniej farby. Wydaje mi się, że redukcja i ograniczenie środków wyrazu sprzyja wydobyciu większej wyrazistości i celowości wypowiedzi artystycznej. Uważam również, że malarz, żeby tworzyć powinien ciągle się dziwić i pielęgnować w sobie dziecięcą wrażliwość na świat. Nie da się jednoznacznie stwierdzić gdzie kończy się realizm a zaczyna abstrakcja. Tej granicy chyba po prostu nie ma. Wszystko zależy od wrażliwości i nastawienia odbiorcy. I to właśnie jest tematem mojej pracy – przedmiot czy scena poddana dokładnej obserwacji po to, aby pokazać jej uniwersalność. Ponadczasowość zobrazowana za pomocą drobiazgowej analizy konkretu i poddaniu go syntezie.
Prace malarki śledzić można: Instagram: lenka.studio; Facebook: Magdalena Lenka Jędrzejczyk; strona: www.lenka.studio
Przygotował na podstawie przekazanego materiału – Marek Wejs
Foto archiwum – Magdalena Jędrzejczyk